Heb jij als ondernemer plannen om je business te gaan vergroten over de landsgrenzen? Duitsland is dan 1 van de meest logische keuzes aangezien Nederland al sinds jaar en dag de meeste handel drijft met haar oostelijke buren.

Maar waar moet je online rekening mee houden en tegen welke zaken kan je aanlopen wanneer je een .de domeinnaam wilt registreren of je website op wilt zetten in Duitsland?

In dit artikel vertel ik je aan welke regels je moet voldoen bij het registreren van een .de domeinnaam en hoe je een optimale website opzet voor de Duitse markt.

Even wat statistieken..

hoeveelheid-de-domeinnamen-8381792

De .de domeinextensie is de op één na meest geregistreerde domeinnaam ter wereld en wordt beheerd door DENIC.  Eind 2015 waren er wereldwijd in totaal bijna 16 miljoen .de domeinnamen geregistreerd, evenveel dus als de totale Nederlandse bevolking.

Duitsland is daarin één van de meest online minded landen ter wereld aangezien volgens de cijfers 1 op de 5 inwoners een domeinnaam heeft. Nederland is zelfs nog iets meer online minded aangezien de bijna 6 miljoen .nl registraties zorgen voor een hoge domeindichtheid van één domeinnaam per 2,6 inwoner.

Genoeg met de cijfers..! Je wilt namelijk veel liever weten waar je op moet letten bij de registratie van een .de domeinnaam.

Hoe registreer je een .de domein? 

Het goede nieuws is dat een .de registratie in principe hetzelfde is als een .nl registratie, het lastige is alleen dat er wel aan wat meer regels voldaan moeten worden.

De belangrijkste regel is dat elke domeinnaam gekoppeld moet zijn aan een administratief contactpersoon die woonachtig is in Duitsland.

Dat kan dus behoorlijk lastig zijn voor webshops die ook in Duitsland willen opereren, maar daar geen vestigingsadres hebben. 

Gelukkig is er een oplossing.

Trustee service voor Duitse domeinnamen 

Veel hostingproviders nemen die taak op zich door zelf een administratief vestigingsadres te nemen in Duitsland en de klant aan te bieden om daar tegen betaling gebruik van te maken. Deze dienst heet een Trustee service en kost bij de meeste providers minimaal €1 per maand extra. 

De Trustee is noodzakelijk aangezien DENIC bij problemen of juridische zaken contact op moet kunnen nemen met een Duitse contactpersoon die kan onderhandelen uit naam van de domeineigenaar. 

Het is dus erg belangrijk dat je een betrouwbare domeinpartner hebt waar je op kan vertrouwen. Vraag daarbij dus altijd wat de afspraken zijn met de administratieve contactpersoon van je hostingprovider.

Domeinwinkel is als één van de weinige providers direct aangesloten bij DENIC. Daardoor hebben we goede afspraken gemaakt over onze administratieve contactpersoon en garanderen we een goede afhandeling van eventuele problemen. 

Daarnaast is de Trustee service bij Domeinwinkel geheel GRATIS. 

Waar moet ik rekening mee houden qua webhosting? 

Bij het maken van een Duitse versie van je website kan je in principe dezelfde webhosting aanhouden die je ook voor de Nederlandse site gebruikt. En voor het registreren van een domeinnaam kun je zoals gewoonlijk onze domeinnaam checker gebruiken. Op die manier houd je de bestanden van je website centraal en kan jij of je webbouwer alles makkelijk beheren. 

Hoef ik dan helemaal niets te veranderen? 

Jawel. Een belangrijk onderdeel van de website is namelijk de snelheid. En snelheid is weer voor een groot gedeelte afhankelijk van de locatie van de server waar je website op gehost wordt. 

Heb je bijvoorbeeld een bezoeker uit Amsterdam en staat je webhosting in Amsterdam dan zal die bezoeker jouw website als sneller ervaren dan een bezoeker uit Parijs.

Een bezoeker uit Duitsland zal normaal gesproken dus op een langzamere site komen als die in Nederland gehost is. Maaaaarrr. 

Gelukkig is daar een oplossing voor. Namelijk Cloudflare.

cloudflare-5523297

Cloudflare is een GRATIS online dienst die ervoor zorgt dat het lijkt alsof jouw website niet op één plek maar op meer dan 100 plekken in de wereld gehost wordt. Het systeem zorgt er dus voor dat jouw website net zo snel te laden is in Amsterdam, Berlijn, Seoul of Buenos Aires. 

Erg belangrijk dus wanneer je website internationaal gaat

Wij raden internationale sites dan ook aan om een account aan te maken via Cloudflare en zo de online ervaring en Google performance van je site gratis te verbeteren. 

Hoe pas ik mijn website aan voor de Duitse markt? 

Wanneer je jouw webshop of website beschikbaar wilt maken in Duitsland moet je met een paar zaken rekening houden.

De volgende tips zorgen ervoor dat potentiële klanten een fijnere ervaring hebben op je site wat de conversie van je website/webshop ten goede komt: 

  1. Kies een .de als je hoofddomein
    Onderzocht is dat .de domeinnamen het beste presteren in de Duitse Google rankings. Daarnaast geeft het meer vertrouwen als bezoekers via hun eigen extensie de website kunnen bezoeken. Het registreren van een .de domeinnaam is dus het beste met .com als eventueel alternatief. 
  2. Laat je website professioneel vertalen
    Er is niets vervelender dan een website in jouw taal bezoeken die niet juist vertaald is. Een professionele vertaling is daarbij essentieel als je naar Duitsland gaat met je webwinkel. 
  3. Maak gebruik van Giropay
    Giropay werk vergelijkbaar als iDEAL in Nederland en wordt veel gebruikt als betaalmiddel in webwinkels. Daarnaast wordt er voor B2B nog veel gebruikgemaakt van Creditcard betalingen en particulier ook veel via Paypal. Zorg er dus voor dat je zowel Giropay als betalingen via bankpas aanbiedt in je webshop zodat bezoekers makkelijk een betaling uit kunnen voeren op je website en je een zo groot mogelijke doelgroep bereikt. 
  4. Meld jezelf aan bij Trusted Shops
    Maak je in Nederland gebruik van het Thuiswinkel Waarborg? In Duitsland is Trusted Shops het belangrijkste waarborg voor webwinkels. Dit geeft vertrouwen aan de bezoeker en zorgt potentieel voor meer conversies/aankopen. Erg interessant om over na te denken. 
  5. Zorg voor support in het Duits
    Als je een Duitse domeinnaam gebruikt wordt van je verwacht dat je ook Duitse support kan leveren aan nieuwe potentiële klanten. Het is dus slim om van tevoren te kijken of je Duitssprekende medewerkers in kan huren of dat deze kennis al aanwezig is bij huidige werknemers. 

Heb jij nog meer vragen of tips over hoe je het beste internationaal kan gaan met jouw webwinkel of website? Vraag ze hieronder en we adviseren je graag.