Websites maken is een vak apart. Webbureaus springen als paddenstoelen uit de grond omdat de vraag naar websites nog steeds groeit.
IEDEREEN heeft namelijk een website nodig. Inderdaad iedereen!
Maar waarschijnlijk heb je als hobbyist of jonge ondernemer niet het geld om een professioneel bureau in te schakelen om je website te maken. Geen website hebben is ook geen optie, dus dan maar zelf je website in elkaar knutselen.
Maar hoe start je een website? En waar moet je op letten als je zelf een website gaat maken?
In dit artikel geef ik je 10 handige website tips die je helpen om de beginnersfouten bij het maken van een website te voorkomen.
1. Hou het doel van je website altijd voor ogen
Waarom maak ik deze website? Dat is de vraag die je constant bezig moet houden bij het maken van je website.
Het doel van je website en de visie daarachter is essentieel voor een goede website. Als je visie helder is en je bedenkt bij elke keuze die je maakt of deze past binnen die visie, dan zal je website veel beter het doel dienen dat je voor ogen hebt.
Wil jij bijvoorbeeld een fotografie website maken waarmee je nieuwe klanten wilt bereiken en daarnaast je portfolio wil tonen. Kies dan voor een design die jouw foto’s mooi laat zien, maar daarnaast ook ruimte biedt voor het actief aanbieden van je diensten en wellicht een blog.
Kies je voor een extreem creatief design dat er heel mooi uitziet, dan mis je het doel van je website. Je wilt namelijk nieuwe klanten binnenhalen en dat zal niet lukken zonder teksten en een duidelijke propositie op je website.
2. Kijk uit met design trends
Trends zijn tijdelijk en verdwijnen weer. Hetzelfde geldt voor website designs.
Elk half jaar is daar weer dat meeste hippe, gekke en nieuwe design dat jouw website uniek gaat maken. Pas daar mee op!
Ik zeg niet dat je een oud design uit de jaren ’90 moet kiezen, maar sla niet door in je keuze. Ga niet voor iets wat dan toevallig HOT is, maar kies voor iets dat al 2 jaar in veel sites gebruikt wordt en algemeen beschouwd wordt als een blijvende toevoeging.
3. Hou het simpel & duidelijk
Daar is ie dan! Met stip de grootste en moeilijkste uitdaging wanneer je start met het maken van een website.
Je wilt namelijk zo veel mogelijk aan de bezoeker laten zien , veel vertellen, veel delen, veel functies, meer, meer, meeeerrr.
Maar dat werkt niet.
De beste websites zijn simpele en overzichtelijke websites die tot de verbeelding spreken. Een strak en simplistisch design met duidelijke informatie over het doel van de website.
4. Maak unieke content en hou deze up-to-date
Er is niets beter dan sterke inhoudelijke content waar je bezoekers iets aan hebben. En er is niets slechter dan een website met verouderde berichten.
Jouw website wordt succesvol als je constant unieke en waardevolle content blijft plaatsen op je website. Waarom?
- Het voedt de waarde die je website heeft
- Het beantwoord de vragen/behoeften van bezoekers
- Het zorgt voor betere resultaten in Google
Content is king!
Content kan je website maken of breken dus zorg voor unieke content die inspeelt op de vragen en behoeften van jouw doelgroep.
5. Doe (kort) onderzoek naar je doelgroep
Ok, dus je moet goede content maken voor je doelgroep…Maar wat is je doelgroep?
Ik raad iedereen aan om een kort onderzoek te doen naar je doelgroep voordat je start met je website.
Opdracht (1 uur):
Pak gewoon eens pen en papier en schrijf voor jezelf op wat je wil bereiken met de website en met name wie je daarmee wilt bereiken.
Heb je duidelijk voor ogen wie je doelgroep is? Probeer je dan te verplaatsen in deze personen. Wat vinden ze fijn? Hoe bereik ik ze? Waar zoeken ze op.
Allemaal belangrijke vragen waarmee je een profiel kan maken van je doelgroep en dat profiel in kan zetten om het doel van jouw website te kunnen behalen.
Je doelgroep bereiken en een win-win creëren voor jou en de bezoekers van je website.
6. Kies goede foto’s/afbeeldingen
Stockfoto’s zijn lelijk en stralen geen vertrouwen uit, unieke foto’s zijn mooi en voegen iets toe aan je website.
Plaats foto’s of afbeeldingen als ze wat toevoegen aan het design of de content van je website. Anders gewoon niet. Simpel.
7. Zorg voor een goede structuur van je website
Structuur en overzicht is belangrijk zoals ik eerder al aangaf. Een duidelijke structuur geeft rust en zorgt ervoor dat de bezoeker snel kan vinden waar hij/zij naar op zoek is.
Een goede structuur bestaat uit:
- Een overzichtelijke navigatie
- Duidelijke naamgeving van je pagina’s en menu’s
- Overzichtelijke positionering van elementen op je website (plaats elementen waar mensen ze verwachten)
- Subtiele en unieke media waar je ze verwacht.
8. Maak je website sneller
Een snelle website is fijn.
Fijn voor jou als je ermee bezig bent, fijn voor je bezoeker als deze aan het surfen is, fijn voor google in het beoordelen van je website en dus ook weer fijn voor jou omdat je hogere posities behaalt.
Klinkt fijn, maar hoe krijg ik een snelle website?
Het begint allemaal met snelle hosting! Kost je €20 per jaar meer, maar daar wordt je website een stuk sneller (lees: fijner te gebruiken) van.
Door bijvoorbeeld gebruik te maken van SSD hosting of speciale WordPress hosting kan je website wel 5 keer sneller worden dan met normale webhosting. Zeker de moeite waard dus.
Daarnaast zijn er qua techniek nog veel zaken die de snelheid van je website kunnen verbeteren. Het “cachen” van je website is daar een belangrijk onderdeel van.
9. Maak teksten leesbaar
Begint hij nu alweer over structuur, overzicht bla bla…?
Ja, sorry.
Dit zijn echt de quick wins bij het starten met je website! Bezoekers willen een fijne omgeving om content te bekijken.
Jij gaat toch ook geen boek lezen tijden een heavy metal concert? Precies, dus waarom zou iemand wel een moeilijk te lezen tekst lezen op een onoverzichtelijke en lelijke website?
Niet dus.
Hier zijn enkele tips om je teksten leesbaar te houden:
- Gebruik korte alinea’s
- Gebruik extra ruimte tussen regels
- Gebruik lekker veel witruimte
- Kies een normaal font en geen creatief font. Dus gewoon arial of cambria
- Gebruik kopjes
- Gebruik foto’s en andere media waar nodig
10. Werk toe naar het doel van je website
Weet je nog…website tip nummer 1? Juist het doel van je website ja.
Het kan best lastig zijn om het doel van je website te behalen, dus het is wellicht handig om te weten hoe je dat doet.
Om het doel van je website te behalen moet je de bezoeker aanzetten tot een actie. De zogenaamde call-to-action.
De opbouw van de call-to-action werkt als volgend:
- Schrijf veel kwalitatieve content over het onderwerp van je website
- Creëer interesse in je onderwerp bij de bezoeker zodat deze meer gaat lezen
- Verwerk links of buttons in je content die verwijzen naar extra informatie over je onderwerp/diensten
- Maak mensen enthousiast voor je diensten door meer unieke content
- Geef mensen mogelijkheden om zich aan jou of je bedrijf te verbinden
- Dat kan door het inschrijven voor een nieuwsbrief, een contactaanvraag, een bestelling etc. Afhankelijk van waar je naar op zoek bent.
Met deze tips moet je al een heel stuk op weg komen. Begin met het registreren van een goede domeinnaam en werk daarna volgens bovenstaande tips jouw website verder uit. Met voldoende inzet, uithoudingsvermogen en passie voor datgene waar je jouw website aan wijdt moet je een heel eind kunnen komen!