De webwereld is een moeilijk, ongrijpbaar geheel.
Als je een eigen website wilt starten en daar succesvol mee wilt worden dan moet je met extreem veel zaken rekening houden.
Daarnaast moet je veel kennis of geld hebben. Met geld koop je kennis, en met kennis bespaar je geld. Als start-up is het volledig inkopen van kennis niet mogelijk en dus is veel kennis van verschillende bedrijfsonderdelen essentieel.
Maar vraag jezelf eens af… Wat weet je van ondernemerschap, webdesign, webdevelopment, SEO, SEA, e-mail marketing, inkoop, boekhouding, klantsupport, personeel, prijsstrategieën, tekstschrijven , sales, conversie optimalisatie, acquisitie etc…?
Hoe frustrerend kan het zijn als je dit allemaal moet beheersen, maar bezoekers op je website toch geen bestelling plaatsen en je website vroegtijdig verlaten?
Dit artikel geeft je houvast in het geheel. De belangrijkste vijf redenen voor bezoekers om je website te verlaten en hoe deze makkelijk op te lossen
1. Langzame website
Bezoekers zijn gewend aan snelle laadtijden en eisen dit ook van websites die ze bezoeken.
Als een pagina langer dan 2 seconden nodig heeft om te laden zal meer dan de helft van de bezoekers afhaken en bij de concurrent gaan kijken. Daarnaast zorgt een vertraging van 1 seconde voor een gemiddeld verlies van 7% omzet.
Een snelle website is dus essentieel om je bezoekers te kunnen behouden en zorgt daarnaast ook voor verbeterde posities in Google aangezien dit wordt meegenomen als google ranking factor.
Oplossingen:
– Gebruik snelle SSD hosting van een betrouwbare provider
– Minimaliseer het aantal Javascript plugins op je website
– Gebruik caching op je website
– Zorg voor slimme/lichte opslag van media (afbeeldingen/video’s)
Tip! Meer weten over het versnellen van je website? Bekijk onderstaande artikelen:
“Versnel jouw WordPress site in 5 stappen”
“5 tips om de snelheid van je website te verbeteren”
2. Geen mobiele website
Mensen zijn mobiel. En de bezoekers van jouw website dus ook…
Sinds begin 2014 worden er meer websites bezocht via een mobiel apparaat dan via een desktop computer of laptop. Het potentiële aantal mobiele bezoekers is dus al groter dan het potentiële aantal bezoekers op desktop.
Daarnaast worden websites die niet mobiel vriendelijk zijn volgens Google veel lager getoond in de mobiele zoekresultaten.
De grote vraag is dan ook….Waarom maken we nog zo weinig websites die geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik?
Nostalgie? Gemak? Gebrek aan kennis? Ik weet het niet…
Wat ik wel weet is dat je meer dan 50% van je de bezoekers van je website mist/verliest als je geen website hebt die geoptimaliseerd is voor mobiel.
In andere woorden, als je helemaal geen mobiele website hebt of als je moet scrollen op je mobiel om de teksten te kunnen lezen.
Oplossingen:
– Start met het instellen van een viewport voor je website
– Analyseer welke gegevens toegevoegde waarde bieden voor mobiel gebruik
– Maak je website responsive door te optimaliseren voor mobile
Tip! Begin je met een nieuwe website? Maak je website dan mobile-first. Dit betekent dat je vanuit de mobiele versie je website verder uit gaat breiden qua toepassingen en data.
3. Slecht gebruik van media
Één beeld zegt meer dan duizend woorden zeggen ze wel eens. En ze hebben gelijk.
Goed gebruik van foto’s, video en andere media geeft namelijk een enorme boost aan de gebruikerservaring op je website.
Maar ook goede media kost tijd of geld…
Daarom wordt er vaak voor een snelle oplossing gekozen door stockfoto’s te plaatsen. Stockfoto’s zijn foto’s die vrij verkrijgbaar zijn en veelal nepglimlachende businessmannen laten zien die voor een witte achtergrond zogenaamd aan het vergaderen zijn.
Gebruik dit soort fotografie NOOIT op je website. Dit geeft je website namelijk een neppe en onbetrouwbare uitstraling wat automatisch zorgt voor veel verlies van bezoekers.
Subtiel en mooi gebruik van fotografie en video doet exact het tegenovergestelde en behoud bezoekers op je website door een verbeterde uitstraling.
Oplossingen:
– Bedenk wat media toe kan voegen aan je website (praktisch en qua sfeer)
– Zoek of maak unieke creatieve media ter verbetering van je website
– Huur indien nodig een fotograaf of cameraman in om media voor je te produceren.
Tip! Heb je absoluut geen budget voor media, doe het dan niet. Niet toevoegen van media is namelijk beter dan het wel toevoegen van slechte media.
4. Onleesbare teksten
Een goede balans vinden tussen zoekmachine optimalisatie (SEO) en gebruikservaring is niet altijd makkelijk.
Je wilt namelijk dat je website op bepaalde termen gevonden wordt in Google, maar wil ook voorkomen dat de teksten op je website stuffed zijn met zoekwoorden wat afbraak doet aan de leesbaarheid.
Ik heb goed nieuws! Google is inmiddels zo slim geworden dat keyword stuffing niet meer nodig is om goede resultaten te kunnen behalen in de Google resultaten.
Google is zo slim dat ze de context en onderwerpen van teksten herkennen en de daaraan gekoppelde zoekwoorden meer waarde toekennen.
Het schrijven van inhoudelijk sterke teksten wordt daarmee belangrijker. Ook de zoekwoorden zijn nog belangrijk, maar worden heel anders beoordeeld.
Als je bijvoorbeeld gevonden wil worden op het zoekwoord koekjes bakken dan voegt het gebruik van zoekwoorden als deeg rollen en ovenschaal invetten veel meer toe aan de context en het onderwerp dan het 20 keer noemen van koekjes bakken.
Geen slechte teksten meer dus en volledige focus op leesbaarheid en kwaliteit.
Oplossingen:
– Schrijf teksten gericht op het onderwerp van de pagina i.p.v. alleen zoekwoorden
– Leesbaarheid voor bezoekers is essentieel, focus daar op
– Creëer een blog en schrijf unieke teksten voor je bezoekers
5. Te veel
Less is more, ook op het web.
Je wilt je bezoekers het liefste zo veel mogelijk informatie toestoppen zodat ze volledig begrijpen wat jouw idee, kwaliteit of product is. Maar zo veel mogelijk online zetten werkt averechts.
Te veel kopjes, teksten links en keuzes belemmeren het overzicht en de uitstraling van de website en zorgen voor een mindere online klantervaring.
Hou zaken duidelijk en simpel! Dat vinden bezoekers het prettigst.
Ik weet het, dat is heel erg moeilijk. Er zijn maar weinig websites die op een creatieve en unieke manier alles kunnen vertellen in weinig woorden.
Daarmee komen we terug op media. Media kan heel krachtig zijn om zaken te verduidelijken en visualiseren. Iets met die duizend woorden, weet je nog…
Oplossingen:
– Toon alleen de essentiële elementen van je website op de homepage
– Gebruik beeld ter uitleg of visualisatie
– Zorg ervoor dat mensen extra informatie makkelijk kunnen vinden als ze daar naar zoeken
Tip! Wil je weten welke website een optimale klantervaring biedt en welke site niet? Hieronder staan een paar voorbeelden:
Goed
Spotify
CoolBlue
Slecht
Belastingdienst
Telegraaf.nl
Conclusie
Eigenlijk komt alles neer op één vraag die je jezelf altijd moet stellen wanneer je bezig bent met je website.
Namelijk…(tromgeroffel)
Wat zou ik zelf en anderen fijn vinden?
Ik durf te wedden dat jij houdt van een snelle website, waar je makkelijk op mobiel informatie kan terugvinden, met subtiele media met toegevoegde waarde, niet te veel onnodige teksten die lekker weglezen en veel beeld dat het doel van de site verduidelijkt.
Klopt he… Denk altijd vanuit de bezoeker en probeer een unieke content en gebruikerservaring te creëren die veel waarde toevoegt voor de bezoeker.
Zijn er dingen waar jij tegenaan loopt bij het maken van je website? Laat het ons weten en wellicht hebben we een goede oplossing voor je.