Je hebt een nieuw bedrijf, toffe foto’s of een leuk idee dat je wilt delen met de wereld, maar nog geen website. Uiteraard wil je dat je website succesvol wordt en je zo veel mogelijk mensen kan bereiken. Jouw website moet met kop en schouders boven alles uitsteken. In dit artikel leggen we de basisprincipes uit, wil je ook weten hoe je deze toe moet passen, bekijk dan onze post over hoe je het succes tot uitvoering kan brengen.

Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, want van alle facetten die je nodig hebt voor het maken van een website hebben mensen hun baan gemaakt. Concepters, grafische vormgevers, usability experts, interactie designers, webbouwers en online marketeers samen kunnen jouw website tot een groot succes maken, maar zonder geld kom je nergens, toch?!?

Uiteraard zal een bedrijf als Coca-Cola deze mensen met plezier inhuren, maar ook zonder deze professionals kan je een succesvolle website maken. Maar waar moet je nou eigenlijk op letten bij het maken van een website? Hieronder zie je de zeven basisprincipes voor het maken van een succesvolle website.

1. Create a Goal!

Zonder doel is er geen resultaat en zonder resultaat heb je alles voor niets gedaan. Zorg er dus voor dat je altijd het uiteindelijke doel voor ogen houdt. Zet voor jezelf op papier wat het doel van de website is en welke mensen het moet bereiken zodat je weet waar je site aan moet voldoen qua design, techniek en inhoud.

2. Be creative & cooperate!

Het maken van een website is best ingewikkeld en kan zorgen voor veel uitdagingen. Door hier creatief mee om te gaan en te blijven zoeken naar slimme en goedkope oplossingen kan je toch verwezenlijken wat je wilt. Probeer bijvoorbeeld binnen je kennissenkring iemand te vinden die een website kan ontwerpen en je kan helpen met je website. Of vraag advies aan een kennis die veel weet van online marketing.

3. Less is more

De meest ingewikkelde websites zijn niet altijd de meest succesvolle. Probeer alles strak, duidelijk, overzichtelijk en simpel te houden. Het is erg aanlokkelijk om meer functionaliteit in je website te bouwen, maar kies alleen de zaken die veel toevoegen aan het behalen van je uiteindelijke doel en het bereiken van je doelgroep. Daarnaast zorgt het toevoegen van veel extra functionaliteit vaak voor een langzamere laadtijd.

4. Usability is the key

Een gebruiksvriendelijke website is een absolute must. Bezoekers hebben bepaalde verwachtingen qua gebruik en kiezen het vaakst voor een gebruiksvriendelijke website. Gebruiksvriendelijkheid betekent eigenlijk dat de bezoeker geen moeite hoeft te doen om de informatie of functionaliteit die hij/zij zoekt te vinden op je website.

5. Share

Deel je werk met vrienden en familie zodat je altijd mensen om je heen hebt die je kunnen helpen en adviseren over hetgeen waarmee je bezig bent. Heb je wat gemaakt, laat je vrienden het dan testen en feedback geven zodat je een betere website kan maken. Op deze manier staat kwaliteit voorop. Je kan natuurlijk ook je doelgroep uitnodigen voor een testsessie door middel van bijvoorbeeld een focus group onderzoek.

6. Post!

Om veel bezoekers te krijgen moet je gevonden worden. Publiceer dan ook zo veel mogelijk informatie. Zowel online op je website, op social media, mondeling of op andere websites. Mensen moeten weten dat je website bestaat en interessant voor ze is. Inventariseer dan ook waar je doelgroep zich bevind en hou ze op de hoogte. Heb je de doelgroep bereikt? Hou ze dan vast en informeer ze via mailings of aanbiedingen.

7. Analyse

Staat je website al een tijdje en heb je veel bezoekers naar je website gekregen? Dan is het tijd om te evalueren. Dit doe je door je website grondig te testen op performance. Google Analytics is hiervoor een perfect (en gratis!) programma omdat je hiermee alle activiteit naar en op je website kan analyseren. Er zijn vele tools om te bekijken hoe bepaalde pagina’s het doen en hoeveel je bijvoorbeeld verkoopt via je website. Zorg er wel voor dat je bij lancering van je website de Google Analytics code hebt geïntegreerd in je website.

Meer weten?

Check de andere blogartikelen of stuur ons een e-mail via info@domeinwinkel.nl.